Duurzaamheidseisen

Waar moet uw onderneming aan voldoen?

Bedrijven moeten tegenwoordig aan steeds meer wetgeving omtrent duurzaamheid voldoen. Waar u aan moet voldoen is vaak afhankelijk van de grootte van uw onderneming. Op deze pagina bespreken we verschillende duurzaamheidseisen die vanuit de overheid zijn gesteld, wie daaraan moet voldoen en hoe wij u kunnen helpen.

Informatieplicht

Ondernemingen die veel energie verbruiken, zijn verplicht te rapporteren over de genomen besparende maatregelen.

EED-auditplicht

Grote ondernemingen moeten geauditeerd worden en inzicht geven in hun energiestromen en mogelijke besparingsmaatregelen.

CSRD

De komende jaren zullen steeds meer bedrijven aantoonbaar moeten verduurzamen en daarover gaan rapporteren.

EML informatieplicht

Wat is de EML informatieplicht?

Verbruikt uw onderneming op jaarbasis meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 m3 gas? Dan bent u verplicht om te voldoen aan de informatieplicht. Dat betekent dat u eens in de vier jaar moet rapporteren via het e-loket over de energiebesparende maatregelen die u heeft genomen, of die u nog op de planning heeft staan. Deze energiebesparende maatregelen staan in de energiebesparende maatregelen lijst (EML) die de RVO heeft gepubliceerd.

Hoe kan Erkend Duurzaam u helpen?

Wij kunnen voor u de energiebesparende maatregelen in kaart brengen en helpen bij het invullen van het e-loket. Wilt u hiervan gebruik maken of hierover meer over weten? Neem dan contact met ons op.

Wie moet er voldoen aan de informatieplicht?

Ondernemingen die:

  • meer dan 50.000 kWH elektriciteit, of
  • 25.000 m3 gas verbruiken.
 
Lees meer over de informatieplicht op de RVO site.

EED-auditplicht

Wat is de EED-auditplicht?

De EED-auditplicht is een verplichting vanuit de Europese Energie-Efficiency Richtlijn (EED). Voldoet uw onderneming aan de criteria? Dan moet u hierover eens in de 4 jaar rapporteren aan de RVO. In dit rapport moet een gedetailleerd overzicht van alle energiestromen binnen de onderneming opgenomen worden. Ook moet het rapport inzicht geven in de mogelijke besparingsmaatregelen en de te verwachten effecten daarvan.

Hoe kan Erkend Duurzaam u helpen?

Met een Erkend Duurzaam Plus of Premium certificaat bent u vrijgesteld van de EED-audit. Het enige wat u hoeft te doen, is uw certificaat uploaden bij de RVO. Bent u EED-plichtig, maar bent u nog niet Erkend Duurzaam Plus of Premium gecertificeerd? Neem dan contact met ons op voor een audit.

Wie moet er voldoen aan de EED-audit?

U moet voldoen aan de EED-auditplicht als u een grote onderneming heeft, waarvoor een van de volgende punten geldt:

  • 250 fte of meer inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen en verbonden ondernemingen

  • een jaaromzet van meer dan € 50 miljoen én een jaarlijkse balanstotaal van meer dan € 43 miljoen, inclusief deelnemingen van of in partnerondernemingen en verbonden ondernemingen.

 

Lees meer over de informatieplicht op de RVO site.

Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD)

Wat is de CSRD?

De EU wil tegen 2050 het eerste continent zijn dat klimaatneutraal is. Om dit te bereiken, is de Europese Green Deal gesloten. De Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) is daar een onderdeel van. Met de CSRD wil de EU transparantie over duurzaamheid stimuleren. Dat houdt in dat bedrijven in hun jaarverslag, naast de financiële ontwikkelingen, moeten gaan rapporteren over duurzaamheid in hun organisatie. Maar het gaat verder dan simpelweg een rapportage. Het is namelijk ook de bedoeling dat duurzaamheid echt geïntegreerd wordt in de bedrijfsvoering en er een duurzaamheidsstrategie is die nageleefd wordt.

Ook als u geen rapportageplicht hebt, kunt u met CSRD te maken krijgen

Ook al valt uw onderneming niet onder de rapportageplicht een keteneffect kan wel vanaf volgend jaar merkbaar zijn. Omdat banken, leasemaatschappijen en verzekeraars vanuit de ketenverantwoordelijkheid verplicht zijn informatie te verzamelen van hun klanten, wordt het ook voor u belangrijk om duurzaamheid te integreren in uw bedrijfsactiviteiten.

Hoe kan Erkend Duurzaam u helpen?

Erkend Duurzaam werkt momenteel samen met belangrijke stakeholders om branchenormen vast te stellen en deze te verwerken in het programma. Wij zullen u op de hoogte houden van de ontwikkelingen.

Wie moet er voldoen aan de CSRD?

  • Vanaf 2024: beursgenoteerde bedrijven, banken en verzekeraars (die nu ook aan NFRD moeten voldoen)
  • Vanaf 2025 : grote organisaties die voldoen aan 2 van deze 3 criteria:
    • > 250 medewerkers
    • > €40 miljoen netto omzet
    • > €20 miljoen op de balans
  • Vanaf 2026: Beursgenoteerde MKB-bedrijven met meer dan 50 en minder dan 250 medewerkers

Wij geven om jouw privacy

Wij en derde partijen gebruiken cookies op onze website voor statistische, voorkeurs- en marketingdoeleinden. Google Analytics-cookies zijn geanonimiseerd. U kunt uw voorkeur wijzigen door op `Zelf instellen` te klikken. Door op `Accepteren` te klikken accepteert u het gebruik van alle cookies zoals beschreven in onze privacyverklaring.

Powered by WP Brothers

Kies je privacyvoorkeuren

Via de cookieverklaring op onze website kun je jouw toestemming op elk moment wijzigen of intrekken. In ons privacybeleid vind je meer informatie over wie we zijn, hoe u contact met ons kunt opnemen en hoe we persoonlijke gegevens verwerken.

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies helpen onze website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken.

Voorkeuren

Voorkeurscookies zorgen ervoor dat de website informatie kan onthouden die van invloed is op het gedrag en de vormgeving van de website, zoals de taal van je voorkeur of de regio waar je woont.

Statistieken

Statistische cookies helpen ons begrijpen hoe de website wordt gebruikt, door anoniem gegevens te verzamelen en te rapporteren. Met deze informatie kunnen wij onze site blijven verbeteren voor optimaal gebruik.

Marketing

Marketingcookies gebruiken we om relevante content en advertenties te tonen op andere websites die je bezoekt, die zijn toegespitst op jouw interesses.