Home / Maak kennis met ons team!
Maak kennis met ons team!
Al meer dan twintig jaar beweegt Mark van Veldhuizen zich op het snijvlak van automotive, recycling en duurzaamheid. Als auditor bij het IvDM ziet hij van dichtbij hoe bedrijven omgaan met verduurzaming. In dit interview vertelt Mark wat hem drijft, waar volgens hem de grootste kansen liggen en waarom een ‘zachte certificering’ zoveel meer oplevert dan alleen een vinkje op papier.
Even voorstellen
Kun je kort iets vertellen over jezelf en je achtergrond binnen de automotive- en duurzaamheidssector?
“In 2002 ben ik gestart bij Auto Recycling Nederland (ARN), waar ik tot 2008 leiding gaf aan de afdeling Innovatie. In die periode werkten we onder andere aan ISO-normen, de uitrol van droogleginstallaties en de ontwerpen van de PST-installatie en -fabriek. Dat deden we samen met organisaties en bedrijven uit zowel de recycling- als de automotive sector, in binnen- en buitenland.”
Wat heeft jou uiteindelijk naar het werk als auditor bij het IvDM gebracht?
“Kort nadat ik bij ARN vertrok, kreeg ik samen met een oud-collega het verzoek om een milieuscan te ontwikkelen. Dat werd de Afval- en Energiescan, die later onderdeel werd van het huidige Erkend Duurzaam-programma. Al snel ontstond daarbij een samenwerking met BOVAG. In diezelfde periode lanceerde BOVAG het Erkend Duurzaam Basis-programma, dat heel goed aansloot op de ARN-milieuscan.
Sindsdien heb ik door de jaren heen verschillende rollen vervuld binnen het programma. In 2014 trad ik in dienst bij een klant in de jachtbouw. Vanaf dat moment ben ik één dag per week actief gebleven als auditor. Die combinatie met projectmanagementwerk zorgt voor een mooie en energieke afwisseling.”
Het werk als auditor
Hoe ziet een ‘typische’ auditdag er voor jou uit, als die al bestaat?
“Geen auditdag is hetzelfde. Elk bedrijf is anders, net als de mensen die er werken. Dat maakt het werk juist zo interessant.”
Wat vind jij het meest boeiende aan het auditen van bedrijven binnen de mobiliteitsbranche?
“Door de jaren heen heb ik veel automotive bedrijven gezien. Het is mooi om te zien hoe duurzaamheid binnen de branche is geëvolueerd. Waar het vroeger soms werd weggezet als iets voor ‘geitenwollensokken’, is het nu een serieus en integraal onderdeel van het ondernemerschap. Klanten kijken allang niet meer alleen naar motorvermogen of geluid, maar ook naar verbruik en actieradius.”
Aan welke signalen zie jij als eerste of een bedrijf duurzaamheid écht serieus neemt?
“Ik zeg wel eens: de tijd van glazen paleizen die 24/7 vol in de schijnwerpers staan, is voorbij. Dat heeft anno 2025 eerder een negatieve dan een positieve impact op het bedrijfsimago.
De leukste auditdagen zijn die waarop je een ondernemer of aftersalesmanager kunt laten zien dat duurzaamheid daadwerkelijk toegevoegde waarde heeft, bijvoorbeeld door concrete kosten- en milieubesparingen inzichtelijk te maken.
Als duurzaamheid niet echt serieus wordt genomen, merk je dat snel. Verhalen kloppen dan niet, of tijdens een rondgang door het bedrijf blijkt dat iemand niet kan laten zien wat eerder is beweerd. Ik zeg dan ook altijd: je kunt mij van alles proberen wijs te maken, maar uiteindelijk doe je jezelf daarmee tekort. Doe het niet voor mij, maar voor je medewerkers, je klanten en voor jezelf.”
Impact op bedrijven
Wat merk jij dat Erkend Duurzaam bedrijven oplevert, ook op de langere termijn?
“Op het gebied van afvalzorg is er vaak veel laaghangend fruit. Kosten- en milieubesparingen zijn daar relatief eenvoudig zichtbaar te maken. Tegelijkertijd zijn het onderwerpen die voor veel bedrijven geen corebusiness zijn, waardoor ze gemakkelijk blijven liggen. Juist daar kan Erkend Duurzaam veel waarde toevoegen.”
Zijn er ontwikkelingen of verbeteringen die jou telkens weer positief verrassen tijdens audits?
“Het enthousiasme waarmee bedrijven, eenmaal gestart, steeds meer stappen zetten. Vaak begint het klein, maar groeit het besef dat duurzaamheid ook structureel voordeel oplevert.”
Trends in de branche
Welke duurzame thema’s zie jij de laatste jaren het sterkst terugkomen?
“Wat vaak ter sprake komt, is de ambitie om energie-neutraal te worden. Dat is voor autobedrijven een grote uitdaging.”
Waar liggen volgens jou de grootste kansen voor ondernemers in de komende jaren?
“Het toenemende aantal elektrische voertuigen zorgt voor een hoger energieverbruik door laden, terwijl de rek er bij energiebesparende maatregelen soms uit lijkt. Dat zijn tegengestelde trends. Tegelijkertijd is het inzicht in het daadwerkelijke energieverbruik vaak nog beperkt.
De technische ontwikkelingen gaan snel, maar de uitdaging zit vaak in het vinden van de juiste partners om hier slim mee om te gaan.”
De menselijke kant van het vak
Wat vind jij belangrijk in de samenwerking met ondernemers tijdens een audit?
“Het is belangrijk dat we werken met een ‘zachte certificering’. Geen harde checklist met alleen ja of nee, maar ruimte voor gesprek, reflectie en advies. Dat wordt door bedrijven enorm gewaardeerd en maakt het traject ook echt waardevol.”
Is er een moment dat jou als auditor is bijgebleven?
“Dat zijn vooral de momenten waarop een gesprek tijdens een audit leidt tot nieuwe inzichten bij een ondernemer, en je ziet dat er echt iets in beweging komt.”
Persoonlijke motivatie
Wat geeft jou energie in je werk als auditor?
“De enorme variatie aan bedrijven, mensen en persoonlijkheden. En vooral: wat hen drijft. Dat vind ik elke keer weer interessant.”
Hoe blijf jij zelf op de hoogte van ontwikkelingen rond duurzaamheid en regelgeving?
“Door elk gesprek met nieuwsgierigheid in te gaan. Je hoort dan regelmatig dingen die je nog niet kende. Die zoek ik later uit of bespreek ik met collega-auditoren. Zo blijf je scherp en leer je continu bij.”
Tot slot
Welk advies zou jij bedrijven willen meegeven die net starten met verduurzamen?
“Leg de Erkend Duurzaam-vragenlijst eens voor aan medewerkers uit verschillende functies. Vraag wat zij belangrijk vinden en waar zij kansen zien. Op basis daarvan kun je prioriteiten stellen. Niet alles tegelijk willen doen, maar stap voor stap werken.”
Waar kijk jij zelf het meest naar uit in de toekomst van Erkend Duurzaam?
“Dat steeds meer bedrijven duurzaamheid niet zien als verplichting, maar als een vanzelfsprekend onderdeel van goed ondernemerschap.”