
Home / In de spotlight: Wealer
In de spotlight: Wealer
Wealer is dé officiële dealer van Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, CUPRA en Volkswagen Bedrijfswagens in Limburg. Vanuit zeven locaties met in totaal twaalf panden bedienen zij zowel particuliere als zakelijke klanten. Wat hen onderscheidt, is de persoonlijke benadering en de combinatie van hoogwaardige service met een duidelijke focus op duurzame mobiliteit.
Erkend Duurzaam (Plus) gecertificeerd
Wealer is sinds 2013 Erkend Duurzaam gecertificeerd en heeft dit in de loop der jaren steeds verder uitgebreid naar het Plus-niveau.
Duurzaamheid is voor Wealer geen trend, maar een verantwoordelijkheid. Met het certificaat tonen zij aan dat zij structureel werken aan maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en dat dit geborgd is in de bedrijfsvoering. Het geeft transparantie richting klanten, leveranciers en medewerkers.
Duurzaamheid in de dagelijkse bedrijfsvoering
Wealer investeert in energiezuinige gebouwen, rijdt zoveel mogelijk elektrisch of hybride met het wagenpark, scheidt afvalstromen en zet in op hergebruik van onderdelen en materialen. Ook stimuleren zij medewerkers om duurzaam te reizen en bieden zij opleidingen op het gebied van duurzame mobiliteit.
Fietsen speelt daarin een belangrijke rol: medewerkers worden aangemoedigd om vaker de fiets te gebruiken en klanten krijgen de mogelijkheid om een fiets te gebruiken als vervangend vervoer.
“Duurzaamheid zit in alles wat we doen – van onze bedrijfsvoering tot het advies dat we aan klanten geven. Alleen samen maken we mobiliteit écht toekomstbestendig. Wealer maakt mobiliteit makkelijk.” – Ronald Huigen Facilitair Adviseur Wealer.
Lopende thema’s en projecten
Momenteel ligt de nadruk bij Wealer op elektrificatie van het wagenpark, het verder verduurzamen van de werkplaatsen en het vergroten van het aandeel duurzame energie. Ook geven zij klanten actief voorlichting over elektrisch rijden en laadoplossingen. Medewerkers worden gestimuleerd om duurzaam te reizen, bijvoorbeeld door tussen vestigingen met elektrische auto’s te pendelen. Daarnaast vergroten zij de bewustwording door samen kritisch te kijken naar energiegebruik – van verlichting en airco’s tot het hergebruik van materialen. Deze aanpak verlaagt niet alleen de milieubelasting, maar draagt ook bij aan een toekomstbestendige bedrijfsvoering.
Reacties van klanten en medewerkers
De reacties zijn positief. Klanten waarderen de transparantie en de concrete oplossingen die Wealer aanbiedt voor duurzamer rijden. Medewerkers zijn trots dat zij bij een bedrijf werken dat vooruitstrevend is en actief bijdraagt aan een betere toekomst.
Ambities voor de komende jaren
De ambitie van Wealer is om volledig CO₂-neutraal te opereren in 2030. Daarnaast willen zij hét kenniscentrum in Limburg zijn voor duurzame mobiliteit en bedrijven én particulieren begeleiden in de overstap naar elektrisch rijden en slimme mobiliteitsoplossingen. Daarbij investeren zij in opleidingen voor monteurs en werken zij samen met scholen om lesprogramma’s aan te laten sluiten op nieuwe technieken. Het vak van monteur verandert namelijk snel: minder sleutelen, meer meten en uitlezen, en het stellen van diagnoses en repareren aan bijvoorbeeld hoogvoltaccu’s.
Een tip voor andere bedrijven
“Begin klein en maak het concreet. Vaak zijn er laagdrempelige maatregelen die al snel resultaat opleveren, zoals energiebesparing of afvalscheiding. Het belangrijkste is dat duurzaamheid geen eenmalig project is, maar een continu proces”, aldus Ronald Huigen, facilitair adviseur Wealer.

Op de foto van links naar rechts: Nick Stox (Service Adviseur Bedrijfswagens), Roel Verkennis (Salesmanager Bedrijfswagens), Raymond Janssen (Accountmanager Volkswagen Bedrijfswagens), Ronald Huigen (Facilitair Adviseur), Alexander Boomsluiter (Branding & Communication Manager), Frits Baaijens (Partsmedewerker) .