Home / Eerste caravan- en camperbedrijven Erkend Duurzaam
Eerste caravan- en camperbedrijven Erkend Duurzaam
Een gezond bedrijf is een duurzaam bedrijf, en dat mag gezien worden. Daarom startten de gebroeders De Boer vorig jaar de procedure om het Erkend Duurzaam-certificaat te bemachtigen voor hun caravan- en camperbedrijven in het noorden van het land. Op 29 mei kregen zij de certificaten overhandigd – als eerste bedrijven in deze branche.
“Wij vinden duurzaamheid heel belangrijk”, zegt Martijn de Boer, directeur van Eurotrek Campers in Coevorden. “We geven de aarde door aan onze kinderen.” Reden genoeg om er zuinig op te zijn, vinden Martijn en zijn broer Floris, wie directeur is van Recreama Caravans in Groningen. In de breedste zin van het woord. Duurzaamheid gaat niet alleen over energieverbruik en uitstoot van broeikasgassen, het gaat over maatschappelijk verantwoord ondernemen. “Denk aan personeelsbeleid”, zegt Martijn de Boer. “Als je een gezond bedrijf wilt hebben, dan moet je een plan hebben voor al je medewerkers.”
Demontage
Veel van dat soort dingen hadden de gebroeders De Boer al geregeld bij hun bedrijven. Toch ontbrak het nog ergens aan: zichtbaarheid. En dus was de vraag: hoe kun je als caravan- en camperbedrijf aantonen dat je werk maakt van duurzaamheid? Het antwoord kwam vorig jaar. De familie De Boer bezit ook een autodemontagebedrijf, Reclycar de Boer BV. Dat ontving vorig jaar het Erkend Duurzaam-certificaat. “We zijn toen gaan kijken of dat ook voor onze caravan- en camperbedrijven was te realiseren”, zegt De Boer.
Besparingen
Dat bleek te kunnen, mits de bedrijven voldoen aan een forse lijst met eisen. De aard daarvan loopt uiteen: van isolatie en ledverlichting tot personeelsbeleid. “Veel van die dingen hadden we al geregeld”, zegt De Boer. “Die konden we meteen afvinken. Met name op het gebied van isolatie en verlichting moest wel het een en ander gebeuren. Bij Eurotrek hebben we 80 tl-armaturen vervangen door led-armaturen. En in de winkel zijn we van 120 halogeenspotjes naar evenveel led-spotjes gegaan. Dat levert duidelijke besparingen op. We verbruiken 30 procent minder stroom. Ook de stookkosten zullen flink dalen. Dat zien we komende winter. En door een lager energieverbruik daalt natuurlijk ook de CO2-uitstoot.”
Bewijs
Gevraagd naar zijn verwachtingen over wat het certificaat gaat brengen in extra klandizie of omzet is Martijn vrij nuchter: “Direct gaat het niets opleveren. Sommige klanten vinden het belangrijk dat je als bedrijf werk maakt van duurzaamheid. Maar als ze elders een beter aanbod krijgen, zullen ze vaak alsnog daarvoor gaan. Uiteraard gaan we onze certificering wel uitdragen in onze uitingen en in de media. Het zorgt dus zeker voor meer zichtbaarheid.” Floris vult aan: “De grote winst zit hem elders. Voor onze stakeholders is duurzaamheid belangrijk. Grote partijen gaan in de nabije toekomst vragen om bewijs van een duurzame bedrijfsvoering. Denk aan verzekeringsmaatschappijen.”
Gemak
Maarten Mastop, branchemanager van BOVAG Caravan- & Camperbedrijven, onderstreept dat. “Duurzaamheid is voor steeds meer consumenten een belangrijk thema. Maar ook stakeholders, zoals verzekeraars, vinden het belangrijk dat een bedrijf duurzaam onderneemt. In de schadebranche bijvoorbeeld zien we dat het een onderdeel uitmaakt van de branchenormering. De certificering betekent met name dat je je bedrijfsprocessen duurzaam hebt ingericht; dat betekent tijdwinst, gemak en een bijdrage aan het duurzaamheidsvraagstuk. Ik juich dan ook toe dat bedrijven zich toeleggen op duurzaamheid. Mooi om te zien dat Recreama en Eurotrek de stap genomen hebben en als eerste lid van BOVAG Caravan- en Camperbedrijven nu gecertificeerd zijn. Mogen er nog vele volgen!”